Hva er hælspore?

Hælspore eller plantar fasciitis /plantarfasciitt er en smertetilstand i hælen. Hos idrettsutøvere er diagnosen hælspore den vanligste årsaken til hælsmerter. Smertetilstanden er sannsynligvis del av et sett av reaksjoner på overbelastning av fotbuen over tid. Plagene vil derfor gjerne debutere over lengre tid, ikke akutt. Trykkbølgebehandling av hælspore er lite kjent i Norden, både blant leger, fysioterapeuter og trenere, men internasjonalt vises det til gode resultater.

Hælspore kan også oppfattes som en serie bløtdelsskader i senevevet under / foran hælen i fotsålens senekappe / plantarfascien. Denne senekappen kan sammenliknes med buestrengen på en pilbue. Hver gang vi setter foten ned - ved gange, løp, sats eller landinger - utsettes denne seneplaten / buestrengen mellom hælen og overgangen mellomfot / tær for store horisontale strekk-krefter – buestrengen spennes. Stadige små avrivinger av fibre i seneplaten kan føre til innlagring av kalk som også kan sees på røntgen. Dette er den egentlige hælsporen. Den er uttrykk for at plagene har nådd et kronisk nivå.

Symptomer på hælspore

Symptomer på plantarfasciitt kan være:

• Smerter på og under hælen ved belastning

• Særlig smertefullt i hælregionen om morgenen, stivhet og halting ved de første stegene

• Smerte hvis du står på tå eller går på hælene

• Ømhet ved trykk på hælbenet

Tiltak ved hælspore

Behandling av hælspore

• Radial trykkbølgebehandling (rESWT) har ofte god effekt og kan fint kombineres med andre avlastende / forebyggende tiltak

• Uttøyning av plantarfascien og leggmuskulaturen

• Spesialtilpassede innleggssåler

• Nedkjøling av hælen etter trening